top of page

Roadtrippen in Portugal

Roadtrippen moet daarom niet altijd back to basics betekenen. In oktober 2019 ging ik samen met mijn dochter roadtrippen in Portugal. En wie mij kent, weet dat ik niet zal kamperen, noch in een tent, noch in een camper.

Maar ik kan wel enorm genieten van te reizen per huurwagen. Verschillende bestemmingen in 1 reis stoppen, zonder 's avonds of ter plekke te moeten zoeken naar een slaapplaats. Alles voorbereid en ter plekke enkel nog alles op je af laten en verder geen zorgen maken. Wat betreft de hotels mag dit dan een mix zijn van charmant boutique en luxe.

Het was inderdaad oktober, maar we wilden op dat moment genieten van de brede uitgestrekte zandstranden, om eindeloze strandwandelingen te maken. Nog een stukje meepikken van het jaarlijkse wereldkampioenschap surfen in Peniche, dat altijd eind oktober plaats vindt. Het wereldberoemde Nazaré zien o.w.v. de hoogste golven ter wereld ( in bepaalde periodes van het jaar, en je moet een portie geluk hebben). En ondertussen genieten van de vrijheid en het prachtige Portugal.

Dit alles bij een aangename temperatuur van rond de 20 graden. Toegegeven, af en toe hebben we een keer een buitje gehad, maar dat stoorde ons niet want daar waren we op voorbereid. Onze opzet van de reis was niet in de eerste plaats om te gaan zonnen in een blakerende 30 graden, maar om de ruwe ruige kusten van de Portugese Atlantische kust te zien.

Om onze vluchtdagen, aankomsturen en gehele route zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen besloten we te vliegen op Porto. Eénmaal de wagen opgehaald, reden we in één trek door naar Nazaré.

Nazaré is nog zo een typisch Portugees badplaatsje met een breed zandstrand en tal van heerlijke typische restaurantjes. Het was er in deze periode van het jaar gezellig druk. Praia do Norte in Nazaré is het mekka voor de big wave surfer. Tussen oktober en maart is er kans op de hoogste golven ter wereld. Ze vormen zich door de onderwater gelegen Nazaré Canyon en worden makkelijk 20 tot 25 meter hoog. Er werden zelfs al golven gemeten van 31 meter hoog! Het beste uitkijkpunt dat je dan kan hebben is van op de Sitio, de 318 meter hoge rots, die Praia Nazaré en Praia do Norte van mekaar scheidt.

Vanaf Nazaré reden we verder naar Santa Cruz. Een populaire badplaats in de zomer, een prachtig gebied met lange uitgestrekte lege stranden in de herfst. Dit is een plaats waar je op je balkon, met een heerlijk warme chocomelk kan genieten van de oceaan en prachtige zonsondergangen.

Wij verbleven er in Noah's Surf House. Een typisch hotel voor surfers en reizigers die gaan voor eco chique. Heel laid back, no nonsens, maar voorzien van alle comfort. Je verblijft er op wandelafstand van het strand in mezzanine kamers of strandhuisjes, de "Mar Bungalows". De huisjes zijn zelfs voorzien van houtkachels om het helemaal gezellig te maken tijdens de koudere avonden. Sommige bungalows zijn voorzien van een volledig uitgeruste kitchenette, handig als je met een familie reist of zelf je eten wil voorzien.

Wij verbleven in één van deze Mar Bungalows en dit was voor ons een ware voltreffer, zeker voor herhaling vatbaar. Zeer privé en ideaal voor social distancing op vakantie (voor wie dit wenst), maar toch met de service van een hotel.

's Avonds kan je aangenaam tafelen in het hotel of in Noah Beach House, hun restaurant op het strand met zicht op zee uiteraard.

Vanaf Santa Cruz maakten we leuke uitstappen naar o.a. het stadje Ericeira en het adembenemende uitkijkpunt van Ribeira d'Ilhas.

We trokken verder naar Peniche. Peniche en Baleal zijn leuke badplaatsen, maar eenmaal na het kampioenschap (eind oktober) is het er echt super rustig. We verbleven er in de Surfers Lodge. Een laid back boutique hotel, zonder receptie maar een living room, zoals zij het noemen. Het hotel is zeer leuk ingericht en richt zich vooral op surfers en actievelingen. Liv kon er naar hartenlust een skateboard of "carver" afhalen om helemaal in de sfeer te geraken. Het restaurant, waar 's avonds ook wel de "local surf scene" over de vloer komt, biedt een kaart van gezonde gerechten waar ook vegetariërs hun gading in vinden.

Door de dag trokken we er naar het brede strand van Praia de Almagreira. Het uitzicht dat je daar hebt vanop de duinen is magnifiek.

Aangezien we terugvlogen vanaf Lissabon, op een dik uurtje rijden van Peniche, besloten we onze laatste avond door te brengen in Cascais. Ik was er al een keer geweest, maar ik had er een leuk hotelletje ontdekt. Villa Cascais. Het ligt pal aan het water, midden van het centrum. De ideale locatie om Cascais te voet te verkennen. Bij beter weer ontbijt je buiten op het terras, maar ook bij minder goed weer is het hier heerlijk vertoeven. De kleurcombinaties en de inrichting van het hotel zijn op zijn minst uniek te noemen.

Road trippen in Portugal, in oktober en in 6 dagen tijd? Natuurlijk wel!